Poznámky ke studii „České firmy v sociálních sítích“ LUPA premium
Podrobná studie nabízí spoustu podrobných dat. Pokud vás zajímají statistiky, dostane se vám jich vrchovatě. Ale třeba potvrzení faktu „čím více peněz investujete, tím více aktuální pozornosti získáte“ se vám dostane od každého vychovaného číšníka. Jiné statistiky skrývají mlhavější poznatky a nemůžete si byt jisti, co čísla vlastně znamenají. Jejich nezakotvená expozice je jen skicou, nebo je interpretována ad hoc, někdy na více místech s protichůdnými závěry ( je počet fanoušků významný nebo je to redundantní výsledek pletich?). Statistickým údajům chybí nějaký spojující příběh. V tomto ohledu zůstává autor „němým svědkem“ zachycujícím několik (z opatrnosti) nulových hypotéz. Bohužel takto cesta k poznání nefunguje. Studie vás nechá na holičkách v tom podstatném – nenabízí to, čemu se dnes říká „actionable insight'“ něco, co vás zaujme a nakopne k aktivní práci. Říká se, že sama statistika je jako bikiny. To, co ukazují je interesantní, ale to podstatné k životu zůstává skryto.
Další, zajímavější části studie odvážnými interpretacemi hýří, zde ale naopak průkazná data chybí. Kaleidoskop sdělení z praxe vyvrací jiná sdělení z praxe. Závěr? Oproti šedé teorii je strom praxe zelený- i když opatrně, Facebook se podle autora příliš nezelená. Většina firem komunikuje na Facebooku, protože na něm nelze nebýt. Silným motivem je „bandwagon efekt“ naskočit do rozjetého vlaku, ve kterém hraje kapela případným vítězům, protože tím kdo je vlastně na Facebooku vítězem si zde nikdo (ani autor studie) není zcela jist. Pro české firmy zatím zůstává Facebook problematicky uchopitelnou sociální sítí a hledají způsoby jeho využití. Pokud by skutečně platilo, že ho většinou využívají k budování brandu (máme opravdu tolik českých značek?) a stránky funkčně považují za direct mail (!!!) prožívají dilema domorodce – pořídili si nový bumerang a starý nemohou zahodit. Patrně už zapomněli, že mezilidské interakce jsou košatější než asi sto let starý marketing udržovaný soustavnými reinkarnacemi.
Je zde sice plno cílových skupin (obávám se, že většina), které před marketingem prchají a proto se je nedaří identifikovat, natož vhodně oslovit. Jsou to fosilie (vyhynulé publikum).
Zatím co marketingem znechucený svět míří od šíření poselství širokému okruhu posluchačů (broadcasting) k jeho expozici jen užšímu publiku (narowcasting) a kmenovějším formám komunikace, studie takový trend podezírá z excesů - k nevázané ochotě podpořit hloupé cokoliv, což autora vedlo až k pozoruhodným položkám ve výčtu nevýhod Facebooku -„nutnost komunikovat s negramotnými uživateli.“ až k definici hrozeb- „možná lavina záporných komentářů a zpráv“ a nutnost komunikovat s rozhněvanými odpůrci firmy“(3x !!!)
S opatrností se nedá než souhlasit. My bychom jen doplnili, že český Facebook tak následuje smutné trendy společnosti: českých dlužníků odhodlaných půjčovat si jakkoliv, českých děvčat ochotných k čemukoliv, českých tlouštíků připravených cpát se čímkoliv a českých voličů hotových zvolit kohokoliv. Nezní to příliš vědecky, ale je to tak a o vědu tak jako tak ve studii vůbec nešlo. Česko je zkrátka holubník konzumentů opojených svobodou a hlavní přínos Facebooku - rovnoprávný feedback - je nebezpečně výbušnou zbraní. Až vám tohle dojde, pochopíte, že objektivní pohled autora je zhusta tvořen hrou na pravdu někde uprostřed, expozicí šancí a jejich úklid pod koberec. V teorii komunikace se taková dvojznačná strategie označuje termínem „dvojitá vazba“. Zahrnuje různé (zvláště protichůdné) úrovně abstrakce a hry v pořadí zpráv a stojí u vzniku schizofrenie jejich bezbranného příjemce. A to je pocit, který nás ovládl po podrobném prostudování prémiové studie. ANO i NE bez opory v metodice je nezdravě rozštěpený postoj. Naštěstí od dob vydání Komického slovníku je statistika jedinou vědou, která umožňuje různým odborníkům ze stejných údajů vyvodit různé závěry. Přesvědčte se o tom na http://blog.emarketingassociation.com/blog/ema-blog/social-media-has-ruined-marketing nebo v českém překladu na http://www.int-cz.com/2011/11/24/socialni-media-zruinovala-marketing/ .
Pro přesnost musíme dodat, že se nevyjadřuji vůbec k části pojednávající o Twitteru , protože nemáme za sebou jedinou komerční realizaci v prostředí Twitteru. Pokud však jde o Facebook, je třeba říci, že studie LUPA premium nepřináší, bohužel , žádný relevantní názor a tedy není studií. Velká škoda pro české firmy, které Lupu pokládají za srovnávací názorotvorný zdroj.
Recenze studie Daniela Dočekala : České firmy v sociálnich sítích, Lupa Premium 2011 cena 1500 ,-Kč http://www.lupa.cz/specialy/premium/
Psáno pro stránky www.int-cz.com
Milan Tříska
Proč to ve čtvrtek 1.12. spousta malých zabalí.
Jsem proti EET, ne proto že by se mě nějak přímo týkala,ale proto, že je to metoda monopolizace a při výkonu českého soudnictví ve spojení s anonymnim udáním snadno zneužitelná metoda konkurenčního boje. Bude nás prostě míň.
Milan Tříska
Poznámky k rozhovoru s Davidem Špinarem ( H1) - Lupa.cz
Pokud jste ještě nečetli nezvykle otevřenou zpověď spoluzakladatele a šéfa kultovní firmy českého SEO byznysu H1.cz, měli byste, ve vlastním zájmu. Jinak vám hrozí, že své marketingové výdaje budete i nadále bezúspěšně umisťovat do prostoru internetu s tím, že možná dobře uživíte svou SEO agenturu či SEO experta, ale pro sebe vyděláte sotva tak na náklady – když vše dobře dopadne.
Milan Tříska
V kterou dobu je nepříhodnější postovat na Facebooku?
V kteroukoliv, pokud si připlatíte. Nikdy, pokud to neuděláte. Pokud nejste obchodní firma a neusilujete prodat, možná nejsou tyto řádky pro vás. I když .... co je to prodej? Jde-li vám o to zasáhnout svým obsahem, idejemi, názorem atd. co nejširší skupinu potenciálních zájemců, postup je stejný jako při prodeji.
Milan Tříska
Sociální stát: proč přestává fungovat?
Sociální stát, tedy to, co konzumujeme v Evropě a v mírnější verzi také v USA v různých podobách od osmdesátých let 19.století, je založen na existenci a efektivním výběru tří daní- daně z příjmu ze závislé činnosti, zjednodušeně z výplat zaměstnanců, daně z příjmů společností – korporátní daně a nějaké daně z obratu nebo spotřeby – u nás teď DPH. Pokud je málo výplat, je málo daně z nich. Pokud je v otevřené globální ekonomice platba korporátní daně v zásadě dobrovolná činnost a pokud na spotřebu nejsou peníze, protože je málo a ještě malých výplat- není na sociální stát kde brát... leda by se znárodnilo.
Milan Tříska
Proč má pan Fejk nárok na odchodné.
Petr Fejk přijal nabízenou práci a podepsal smlouvu . Jeho nároku na odchodné se podivuje mimo jiných i pan premiér. Že to trápí část novinářů, třeba pana pan Bucherta v Reflexu, to už vlastně ani nepřekvapí. Takže – má nárok na odchodné? Jistěže ano.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Hromadná nehoda poblíž letiště uzavřela Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše
Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...
Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel
Aktualizujeme Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájil dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...
Steinmeier si v Praze může zlepšit reputaci. Poškodil mu ji döner v Turecku
Pondělní dvoudenní návštěva Česka s fotkami od Vltavy je pro německého prezidenta Franka-Waltera...
Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje
Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhodlala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...
Prodej rodinného domu v obci Podolí u Letovic
Letovice - Podolí, okres Blansko
2 400 000 Kč
- Počet článků 13
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2670x